استارت‌آپ

استارت‌آپ چیست؟

اگر هنوز نمی‌دانید استارت‌آپ چیست اینجا را بخوانید!

استارت‌آپ، همانطور که از اسم آن پیداست، کسب و کاری جدید و نوپا است که هدف آن این است که توسط یک مدل کسب و کار جدید و موثر و/یا نوآوری در یک هدف تجاری به موفقیت دست پیدا کند.
اریک ریس، یکی از کسانی که نامش به واژه استارت‌آپ گره خورده و نویسنده کتاب The Lean Startup است، در تعریف استارت‌آپ می‌گوید:

استارت آپ یک نهاد انسانی است که برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید در شرایطی که ابهام بالایی وجود دارد به وجود آمده است. اریک ریس

و همچنین استیو بلنک، کارآفرین سریالی و مدرس دانشگاه درباره استارت‌آپ می‌گوید:

سازمانی که در جستجوی یک مدل کسب و کار که قابل تکرار و مقیاس پذیر باشد شکل گرفته است. استیو بلنک

ویژگی که احساس می‌کنم در یک استارت‌آپ بیشتر از دیگر ویژگی‌ها بیشتر دیده می‌شوند مقیاس پذیری آسان ، تکرار پذیری ، حرکت چابک و سریع  و عدم قطعیت است.

  • عدم قطعیت و چابکی به این معنی است که به نظر من استارت‌آپ یک موجودیت کسب و کاری است که علاوه بر ایجاد و استفاده از مدل کسب و کار جدید و خاص خودش، در این مدل کسب و کار به شفافیت نرسیده و هنوز دچار ابهام است و می‌کوشد با چابک عمل کردن در مورد تغییرات بازار و بازخوردهایی که کسب می‌کند، به مدلی تثبیت شده از کسب و کار دست پیدا کند.
  • تکرارپذیری بدین معنی است که هر مشتری بتواند و یا نیاز داشته باشد که از ارزش پیشنهادی استارت‌آپ به صورت مکرر استفاده کند و با استفاده یک بار از این ارزش ارایه شده توسط استارت‌آپ از این ارزش بی نیاز نباشد. برای مثال می‌توانید استفاده از یک تاکسی اینترنتی را به عنوان یک نمونه از تکرار پذیری در نظر داشته باشید.
  • مقیاس پذیری هم به این معنی است که برای رشد و بزرگ شدن یک کسب و کار و کسب بازار و مشتریان بزرگتر و بیشتر، نیاز نیست که تمامی اتفاقاتی که از شروع یک استارت‌آپ افتاده و تمام هزینه و دانش استفاده شده دوباره هزینه شود و فقط با یک سری اعمال ساده این کسب و کار بتواند بازار خود را بزرگ تر کند. برای این مورد هم می‌توانید تاکسی های اینترنتی را در نظر بگیرید که با یک بار پیاده سازی پلتفرم و امور مورد نیاز، برای رشد در شهر های بیشتر، همه امور را از سر نمی‌گیرند.

حال که بیشتر با موجودیت استارت‌آپ آشنا شدید باید بدانید استفاده از یک مدل کسب و کار موثر برای یک استارت‌آپ، مستلزم انجام تمرینات و تحقیق گسترده‌ای برای توسعه ایده‌هایی است که به لحاظ تجاری قابل اعتماد هستند. شروع یک کسب و کار استارت‌آپی، نیازمند عوامل زیادی است که باید مورد توجه قرار گیرد، کافیست که این نکته دقت کنید که همه اختراعات و نوآوری‌ها منجر به یک کسب و کار موفق نشده‌اند. به نظر من عوامل زیر برای تعیین اینکه راه‌اندازی یک استارت‌آپ، مناسب‌ترین و کارآمدترین راه برای تجاری سازی یک ایده برای شما است و یا خیر، کمک کننده خواهد بود:

  • مجوزها: میزان تمایل و رقبت سازمان‌های موجود که باید مجوزهای لازم برای اجرایی شدن یک ایده را صادر کنند، باید مورد توجه قرار بگیرد.
  • سرمایه‌گذاری: روش‌های تامین مالی و حمایت‌های مورد نیاز برای اجرای ایده و افراد و/یا سازمان‌های تامین کننده سرمایه باید مورد توجه باشد و در نظر گرفته شود که در ازای دریافت سرمایه چه چیزی/به چه میزان واگذار خواهد شد.
  • تعهد: یکی از عواملی که در موفقیت یک استارت‌آپ بسیار تاثیرگذار است تعهد اعضای تیم یک استارت‌آپ است.
  • تقاضا: تقاضا در یک بازار برای محصول و یا خدمتی که یک استارت‌آپ ارایه خواهد کرد یکی دیگر از عوامل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
  • رقبا: برای ارایه یک محصول و یا خدمت،  همواره رقبایی وجود داشته و یا دارند و باید قدرت و سهم بازار و … درباره آن‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

اگر تمامی موارد فوق را در نظر بگیرید و در میانه راه با سدها و مشکلاتی که در ایران زیاد هم عجیب نیست، از قبیل فیلترینگ ناگهانی، تغییر قوانین، از دست دادن هم تیمی، ارتباطات رقبا و … مواجه نشوید 🙂 خواهید توانست به موفقیت به یک کسب و کار بزرگ تبدیل شوید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

بستن
بستن